Nieuws

Bioveiligheidsplan

Het ministerie van LVVN heeft eerder dit jaar de verplichting opgesteld voor pluimveehouders om een bioveiligheidsplan samen met de dierenarts op te stellen. Hier hebben we u eerder over geïnformeerd.

Meldwijzer NVWA onveilige levensmiddelen aangepast

De NVWA heeft onlangs de Meldwijzer onveilige levensmiddelen aangepast. Elk levensmiddelenbedrijf in de keten is verplicht om een melding te doen van een onveilig levensmiddel.

Vogelgriep en bezoek op pluimveebedrijven

De vogelgriepsituatie in Nederland en in de landen om ons heen is zorgelijk. AVINED roept alle pluimveebedrijven en erfbetreders op om alert te blijven op de hygiëne op uw bedrijf en zo goed mogelijke bioveiligheidsmaatregelen op uw bedrijf te treffen.

Meer nieuws

Avined

Stichting AVINED heeft als missie om met een efficiënte dienstverlening de huidige duurzame en robuuste marktpositie van de Nederlandse pluimveesector verder te versterken.

Lees meer

Meerdere landen: extra R&O vervoermiddelen verplicht

11 januari 2024

De NVWA heeft de landenlijst met verplichte tweede reiniging en ontsmetting voor vervoermiddelen van pluimvee en broedeieren geactualiseerd, vanwege recente uitbraken van vogelgriep (HPAI) onder gehouden pluimvee in Frankrijk, Litouwen, Roemenië en Slowakije: zie bericht NVWA. Als pluimvee of broedeieren van of naar hoog-risicolanden voor HPAI (binnen en buiten de EU) worden vervoerd, dan is een extra reiniging en ontsmetting van het gebruikte vervoermiddel (incl. laadkisten) na binnenkomst in Nederland wettelijk verplicht. Voor de volgende landen is deze tweede R&O voor vervoermiddelen verplicht: Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Denemarken, Italië, Hongarije, Kroatië, Bulgarije, Litouwen, Roemenië, Slowakije. Klik hier voor het actuele overzicht van landen waarvoor een tweede R&O verplicht is.

Na afloop van de extra R&O moet de transporteur het bewijs van de reiniging en ontsmetting laten invullen en ondertekenen door de toezichthouder van de erkende R&O-plaats, het slachthuis of de broederij. Vervolgens stuurt de transporteur dit 2e R&O-bewijs naar het centrale meldpunt van de NVWA.